26. jul. 2012

Luksuseddiker


Når jeg laver mad er jeg ret så glad for at bruge forskellige sjove eddiker og sirupper som min mor har opfundet. Alminelig eddike giver god smag, men er efter min mening lidt kedeligt! Derfor har jeg igen været i mutters have og fundet en masse herligheder. Denne gang er det frisk estragon, til en bearnaisesovs eller god mayonnaise, løvstikke, som smager næsten som fond, diverse sommerbær til en sød eddike og så to forskellige haveroser til en eddike med sød og let parfumeret duft og smag. Min favorit måde at bruge eddiker på, er i en olie-eddike dressing, hvor jeg blander eddiken med olivenolie, sennep, urtesalt, peber og en honning eller sirup. Det smager fantastisk på de fleste salater, og alt efter indholdet i salaten kan man tilpasse det sure eller søde indtryk i dressingen.
Fremgangsmåden er blot at tage sine favorit krydderurt, lægge i glas og hælde eddike over - helst en god æblecidereddike, men den billige almindelige eddike går også an - og efter ca. et døgn kan man bruge eddiken i sin madlavning.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar