30. aug. 2012

Larb Gai

I min familie er vi besat af asiatisk mad, og jeg tror hvis jeg skulle vælge et køkken som min favorit er det også asiatisk, og specielt thaimad.
De har en helt anden tradition for at bruge krydderurter, blande surt, sødt, salt og stærkt som jeg synes giver noget sindsygt spændende og lækkert mad. Samtidig er det ofte meget nemt og ikke særligt tidskrævende at lave de dejlige retter. Det er nemt fordi man kan variere opskrifterne i det uendelige, noget jeg lærte på et madlavningskursus i Bangkok. Hvis man ikke lige har kylling bruger man svinekød, eller okse, eller tofu. Hvis man ikke lige har blomkål bruger man bønner, tomater, agurk eller en helt fjerde. Det der skaber retten er ofte få nøgleindgredienser, smagsgiverne. Har man dem på plads kan man næsten proppe alt i!

Larb Gai er en sindssygt lækker, frisk og sund thai salat, lavet på simple ingredienser med friske krydderurter og grøntsager. Min søster indrømmede da vi lavede den at hun nu havde spist larb gai 6 gange på 10 dage - that's how good it is!



Ingredienser:

1/2 kg hakket kylling
ca 400 g bønner (helst grønne)
1 stort rødløg
forskellige grøntsager (agurk, gulerod, tomat, squash, iceberg osv)
Frisk mynte 
Frisk koriander

Sauce:
Saft fra 3 lime
1 stærk hakket chili
3 spsk sukker
5 spsk fiskesauce
 Fremgangsmåde:

  1. Kylling svitses på tør teflonpande med salt og pepper
  2. Grøntsager hakkes/snittes/tilberedes
  3. Saucen blandes i en lille skål og røres rundt så sukkeret går i opløsning
  4. Det hele blandes i en skål og serveres eventuelt med ris











Tips til thaimad:
  • Ofte kræver retten at krydderurterne er friske, det kan være dyrt og besværligt at skulle købe eller passe krydderurter. En løsning er at man køber tingene på frost, som mange thaibutikker forhandler. Tørrede krydderurter giver bare ikke den rigtige smag eller konsistens.
  • Hav en god wok og brug høj varme!
  • Brug raps eller solsikkeolie hvis der skal steges - olivenolie giver en sær smag
  • Spar ikke på fiskesaucen - det lugter slemt, men det giver en fantastisk smag!
  • Hav et basis lager med rød og grøn currypaste, fiskesauce, kokosmælk, lime, mynte (frisk eller frosset), risnudler og ris - med disse ting kan man næsten altid mikse en thai-ret sammen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar