1. apr. 2013

Solskinsgrød


Nu er der endelig begyndt at komme lidt forår i luften og blomsterne begynder at spire frem i skovbundene rundt omkring. Denne morgengrød er fuld af varme, orange toner og fik derfor navnet solskinsgrød. Jeg synes, at almindelig havregrød godt kan være lidt anonym i smagen og besluttede mig for at spice den op.
For at tilføje både farve og lidt surt og sødt har jeg blandet hakkede abrikoser og reven appelsinskal i grøden før den blev kogt. På den måde får smagen fra de nye ingredienser rigtigt lov til at trænge ud i resten af grøden. Jeg bruger både havregryn og ruggryn, da jeg kan lide den let syrlige smag fra ruggrynene. Så hvis du er træt af din grå havregrød, kan du pifte selv en trist mandag morgen op med dette solstrejf af en grød.




Ingredienser:
25 g. grovvalsede havregryn
25 g. ruggryn
5 stk. soltørrede abrikoser (de orange)
Skallen af 1 stk. økologisk appelsin
2 dl. vand
1 spsk. hakkede, ristede mandler

Alle ingredienserne bortset fra halvdelen af appelsinskallen og mandlerne kommes i en varmefast skål og varmes ved 70 % effekt i mikrobølgeovnen i ca. 5 min. eller i en gryde. Rør rundt i grøden en gang i mellem undervejs.
Når grøden er blevet til en sammenhængende, let klæbrig masse er den færdig.
Rist mandlerne i ovnen ved 200 grader i ca. 5-10 min. (lav en større portion af gangen, når du alligevel bruger ovnen til noget andet) eller rist dem på en pande uden fedtstof til de er let brune og har en mere nøddeagtig smag.
Anret grøden i en skål og pynt med mandler i resten af den revne appelsinskal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar