20. okt. 2013

Hybenmarmelade med æbler

 
Hyben kan som få andre planter virkelig dele vandene - hus-/sommerhusejerne med hyben i baghaven hader dem som pesten, hvorimod naturelskere og madnørder elsker de smukke vilde roser og de lækre, orange hyben om efteråret. Men når man nu heldigvis tilhører den sidste gruppe, så skal de fine hyben da hjem og inddrages i madlavningen.
 
Jeg må dog komme med en indrømmelse: Jeg var alt, alt for sent ude og samle hyben. Indsamlingen foregik for to uger siden, og der var hybene stærkt røde og en del af dem var begyndt at indtørre. Her vil enhver hybenekspert kunne belære mig om, at sådan en indsamling skal foregå allerede i august-september og man kun skal tage de orange hyben. Det vidste jeg ikke på daværende tidspunkt, men jeg må sige, at jeg er blevet meget klogere. For mine røde, overmodne hyben smattede nærmest ud mellem hænderne på mig, da jeg rensede dem. Så hvis du drømmer om at lave noget med hyben, så må jeg nok råde dig til at vente til næste år eller nøje udvælge de få orange hyben, der er tilbage på buskene. Et lille husmor-fif til den besværlige rensning er at fryse de halverede hyben, så er det meget lettere lige at vippe kernene ud med enden af en teske.
Men nok om besværlighederne for hyben er lækre og er bestemt pillearbejdet værd!
Opskriften her er et møde mellem de søde hyben og syrlige madæbler. Marmeladen er lækker til morgenmad og dessert med en klat skyr og til et ostebord med gode, nordiske oste.



Ingredienser (til fire små glas):

500 g. rensede hybenskaller (ca. 1 kg. urensede hyben)
2 madæbler/syrlige æbler (jeg brugte Belle de Boskoop)
Skal af 1 øko-citron
Saft af en 1/2 citron
Ca. 4 spsk. honning (eller flere - alt efter hvor sød en tand, man har)
5 dl. vand

Ca. 1 kg. hyben skæres i halve, befries for stilk og knop og fryses ned. Når de er dybfrosne kan de tages op og kernene kan strittes ud med enden af en teske. Skær de rensede hybenskaller i grove tern.
Skær kernehuset af madæblerne og skær dem i tern.
Riv skallen af citron og pres saften af den ene halvdel af citronen.

Put alle ingredienserne i en gryde og lad det småkoge, indtil det har en ensartet, moset konsistens. Smag til og juster evt. smagen med ekstra honning.

Hæld en smule (en lille lågfuld) atamon i blandingen, hvis du vil opbevare marmeladen udenfor køleskabet. Hvis du fryser marmeladen ned, kan du udelade atamonen.
Rengør og skold de marmeladeglas du vil bruge. Skyl herefter glassene med en smule atamon.
Put marmeladen i glassene og skru låget på så snart, du har fyldt glassene.
Så er der lækker hybenmarmelade til det næste stykke tid!

Velbekomme!

P.S. Hybenmarmeladen er rigtig lækker oven på en klat skyr med ristede mandler drysset henover. En kombination der holder både til dessert og morgenmad. Mums!



3 kommentarer:

  1. Hold da op det ser godt ud, og nogen rigtig gode billeder..

    SvarSlet
  2. Tak for de pæne ord alle sammen! :)
    Jeg går meget op i at tage billeder, så det er virkelig dejligt, at I kan lide dem!
    - Lise

    SvarSlet