7. okt. 2013

Vietnamesisk, karamelliseret svinekød med spinat


Her kommer et sidste tilbageblik på mine madoplevelser i Vietnam.
Første gang jeg smagte karamelliseret svinekød var til et madkursus på den sidste del af rejsen. Jeg blev overvældet af den intense karamelsmag, der passer perfekt til svinekødet. Retten smager som noget, der har simret hele dagen, men i virkeligheden er det en ganske hurtig ret at lave.
Derfor har jeg valgt den som den sidste opskrift i mit vietnamesiske tema. Jeg synes, det er en god ret til nem, lækker hverdagsmad på en kold efterårsaften. Jeg har udviklet lidt på retten og tilføjet den lynstegte spinat som frisk tilbehør til det kraftigere svinekød.
Herunder kommer nogle billeder af alt det smukke, man møder i Vietnam. Farverne, mønstrene, folkene og helheden. Det er svært at fange hele stemningen i et billede, så lydene, duftene og smagene må I gætte jer til. Jeg kan i den grad anbefale at besøge Vietnam og jeg drømmer da også om snart at vende tilbage. Men næste rejsemål bliver nok også et sted i Asien, hvis pengepungen tillader det. Japan, Kina, Korea, Thailand, Indonesien... Hvornår tager vi afsted?


 Røgelsespinde foran et tempel.


Fugle i gyldne bure ved et gammelt palads. 


Handlende kvinder med de karakteristiske kegleformede hatte.

Ingredienser (til fire personer):

Karameliseret svinekød:
850 g. svinekød i tern
6 fed hvidløg
4 små skalotteløg
1 lille chili (medium styrke)
1 cm. ingefær
1 spsk. stegeolie
4 spsk. fishsauce
7 spsk. sukker
1 spsk. lime
1 spsk. soyasauce
1 dl. vand
Evt. en smule sovsekulør/karamelfarve

Lynstegt spinat:
600 g. spinat (frisk el. frossen)
4 fed hvidløg
2 spsk. sesamolie
1 tsk. peber
1/2 tsk. salt
1 tsk. cayennepeber
1 spsk. lime

Ris:
4 dl. ris

Pynt:
4 tynde forårsløg

Hvidløg, skalotteløg og chili til svinekødet hakkes fint og ingefæren rives. Alt dette svitses i olie i en stegegryde til løgene er klare. Svinekødsternene kommes i og steger til det ikke er lyserødt længere. Fishsauce, soyasauce, vand, lime, sukker og evt. sovsekulør kommes i og der røres kraftigt rundt, mens massen karamelliserer rundt om kødet. Skru herefter ned for blusset og lad retten simre, mens de andre retter bliver færdige.

Hvis der bruges frossen spinat, skal den denne optøs inden brug. Snit hvidløgene til spinaten fint og steg dem på en pande i sesamolien. Put spinat, krydderier og lime på panden og steg det hele i kort tid ved høj temperatur. Spinaten skal beholde sin grønne farve og må derfor ikke steges for hårdt i længere tid.

Tilbered risene efter anvisning på pakken.

Snit forårsløgene i tynde, skrå skiver.

Server alle retterne i her sin skål eller portionsanret i små skåle. Drys forårsløgene oven på svinekødet.

Velbekomme!



1 kommentar:

  1. alt for meget vædske ...... svinekødet er jo tørstege før det er væk?????

    SvarSlet