16. mar. 2015

Pomeransmarmelade med citron



På mit lokale torv - Bispetorv i Aarhus - er der to gange om ugen et lille marked, hvor der kommer en lokal landmand, der sælger sine varer. Han sælger grøntsager og frugt dyrket på fire små gårde uden for Aarhus. Men han importerer også de fineste citrusfrugter, som man ikke finder mange andre steder.
Denne lørdag havde han store flotte pomeranser, små fine bergamotter, kumquats og blodappelsiner. Sikke en fest! Jeg har ikke afprøvet hverken pomeranser eller bergamotter i madlavningen før, så de måtte med mig hjem! Hjemme igen fik jeg fremtryllet den lækreste sødligt bitre pomeransmarmelade - rigtig britisk i smagen med sine let bitre citrusnoter som i de klassiske britiske citrusmarmelader.

Opskriften giver ca. 1,25 kg. marmelade

Ingredienser:

1 kg. pomeranser (ca. 7 stk)
2 økologiske citroner
1.300 - 1.750 g. sukker (alt efter smag)
2 liter vand

Sådan gør du:

Skær skallen af citrusfrugterne i tynde skræller med en skrællekniv eller en skarp kniv. Undgå at få for meget af det hvide indre med. Derefter skæres stykkerne i tynde strimler. Put strimlerne ned i en mellemstor gryde. Pres citrusfrugterne, gem kernerne og hæld saften i en gryde. Hak halvdelen af de pressede citrusfrugter groft. Put kernerne og de hakkede citrusfrugter i en stofpose eller nogle thefiltre af papir og bind knude på dem. Hæld 2 liter vand i gryden og bring det i kog. Skru ned for blusset og lad det simre uden låg i 1,5 time til citrusstrimlerne er møre. Tag poserne med citruskernerne og -stykkerne op og pres så meget saft ud af dem som muligt. Rør sukker i lidt af gangen og lad det blive opløst. Smag til efterhånden og find frem til, hvor sød du vil have marmeladen. Lad derefter marmeladen komme op og koge igen. Kog den i ca. 15 min. eller indtil marmeladen er stiv nok. Lav geléprøven: Læg lidt marmelade på en underkop og læg det i køleskabet indtil det er koldt. Herefter kan du vurdere om marmeladen er stivnet nok eller skal koge lidt mere. Sluk for blusset og lad marmeladen stå og køle af i 15 min., så citrusstrimlerne kan nå at sætte sig.
Hæld marmeladen i sterile glas og sæt straks låg på.
For at få helt sterile glas kan jeg anbefale at lade marmeladeglassene varme minimum 15 min. ved 150 grader i ovnen. Jeg skyllede glassene med lidt atamon inden brug for at øge marmeladens holdbarhed, men det er ikke strengt nødvendigt.

Marmeladen smager ekstra godt med nybagte boller & Earl Grey - the british way!






2 kommentarer:

  1. Åh så smuk en marmelade ... er vild med pomerans!

    SvarSlet
  2. Tusind tak! Jeg er også helt pjattet med, når sollyset skinner gennem marmeladen! 😊

    SvarSlet