2. okt. 2015

Verdens hurtigste æblekage!


Så er æblesæsonen over os - og jeg elsker det! Æblet er sådan en alsidig frugt - med så mange forskellige smagsvarianter og måder at bruge dem på. Jeg er et rigtigt kagemonster og fik lyst til et 'quick fix' her den anden aften. Så jeg fandt på verdens hurtigste æblekage :) En fin crumble/smuldredejskage. Tænd for ovnen og kagen er garanteret klar til at komme i ovnen før ovnen overhovedet er blevet varm!

Æblerne kommer fra min faste frugt og grønt-pusher - mine forældres fantastiske frodige have med hele syv forskellige æbletræer!

Ingredienser til to små kager:
1 sødt æble (helst dansk - jeg brugte Discovery)
12 g. grovvalsede havregryn
12 g. sukker + 1 tsk. ekstra
20 g. smør + lidt ekstra til at smøre med
1/2 tsk. kanel
Creme fraiche
To små ildfaste forme - jeg brugte to små keramiske tærteforme på ca. 12 cm. i diameter.
Du kan også bruge en større tærteform og så lave lidt mere fyld + crumble.

Tænd for ovnen - 200 grader varm luft.
Smør formene med smør.
Skær æblet i kvarte, fjern kernehuset og skær æblet i tynde skiver,
Fordel æbleskiverne i de to forme - f.eks. taglagt i to "striber".
Drys med kanel og 1 tsk. sukker.
Bland havregryn, smør og resten af sukkeret.
Fordel blandingen i små klumper ud over æbleskiverne i formene.
Bag i ca. 12 minutter eller indtil de er let brunede på toppen.

Spis dem lune med en klat creme fraiche.
Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar